پروژه کار آفرینی

پروژه کار آفرینی

                                           (به نام یکتای آفرینش خدا)

نام محقق:

              سجاد آخانی

 

نام استاد:

              غلامرضا هاشمی

 

شماره دانشجویی:

                             921942780

 

نام پروژه:

             تولید مبلمان خانگی

 

 


 فهرست مطالب                   

  عنوان مطالب                                                                        صفحه

     پیشگفتار................................................................................ 1

      مقدمه.....................................................................................2

     راهنمای خرید..........................................................................3

     چوب راش................................................................................4

     انواع مبلمان..............................................................................5

     اسکلت مبل................................................................................6

     اسفنج و فوم والیاف...................................................................7

     انواع فنر و لایکو..........................................................................8

    رنگ کاری چوب و ویژگی ها.........................................................9

    رویه کوب و وظایف......................................................................10

   وسایل مورد نیاز کارگاه.................................................................11

   روش نگه داری از مبل چرم...........................................................12

   تصاویری از مبلمان استیل وراحتی................................................13

   نکاتی در باره پارچه مبل................................................................14

   نکاتی درباره کوسن مبل................................................................15

   مکان کارگاه و نوع رویه کوب...........................................................16


 

پیشگفتار:

اکثر مردم کار آفرینی را مترادف با واژه اشتغال و کار یابی می دانند در حالی که کارآفرینی مدیریت و رهبری است که رشد، تغییرو تحول دارد.

بنا به تعریف واژه نامه دانشگاهی و بستر: کار آفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند. ریچارد کانتیلون۲ به سه عنصر در خصوص فعالیت کار آفرینان اشاره نموده اول آنکه آنها در یک محیط همراه با عدم تقعیت فعالیت می کنند. دوم آنکه آنها در خصوص نداشتن توانایی زیاد برای فعالیت اقتصادی، با فساد و تباهی خاص مواجه می شوند و سوم اینکه آنها سرمایه اولیه را خودشان فراهم می آورند. جان استوارت میل کارکرد و عمل کارآفرینی را شامل هدایت، نظارت، کنترل و مخاطره پذیری معرفی کرده و بر طبق نظرشومپیتر کارآفرین نیروی محرک اصلی در توسعة اقتصادی است. وی مشخصة  کار آفرین را نوآوری می داند و کار یک کارآفرین را تخریب خلاق تعریف می کند او اشاره می کند که تعادل پویا از طریق نوآوری و کارآفرینی ایجاد می گردد و این دو مشخصه اقتصاد سالم هستند. به نظر کرزند کارآفرینی یعنی آگاهی از فرصتهای سود آور و کشف نشده است. در مجموع با بررسی نظرات مختلف می توان تعاریف زیر را برای کارآفرینی ارائه نمود:

  • کار آفرینان در واقع ارزشها را تغییر می دهند و ماهیت آنها را دچار تغییر می کنند.
  • کارآفرینان یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که مخاطره پذیرند البته مخاطره ای که لازمه هر فعالیت اقتصادی  بودن آن است. کسانی که بتوانند به درستی تصمیم گیری نمایند، می توانند کارآفرین باشند و مانند کارآفرین رفتار کنند.
  • کارآفرین تغییر را مقوله ای بهنجار و سالم می انگارد. ولی تغییر را مطرح نمی سازد بلکه همواره دنبال تغییر است و به آنها پاسخ می دهد و فرصتها را شناسایی می کند.
  • کارآفرینی همانا به کاربردن مفاهیم و فنون مدیریتی، استاندارد سازی محصول، بکارگیری ابزارها و فرآیندهای طراحی و بنا نهادن کار بر پایة آموزش و تحلیل کار انجام شده است.
  • کارآفرینی یک رفتار است و نه یک صفت خاص در شخصیت افراد
  • کارآفرینی بر پایه نظریه اقتصاد در جامعه استوار است.

به عبارت دیگر کارآفرین ایده ها را یافته و آن را تبدیل به فرصتی اقتصادی می کند. در فضای کسب و کار فرصت جدیدی است که قابلیت تجاری شدن دارد. آگاهی از محیط بازار و نیازهای مشتری و نگرش کارآفرین او را در یافتن فرصت و پرداختن به آن یاری می دهد. پس کارآفرین یک طرح تجاری می نویسد که در آن مسائلی چون بازار محصول یا خدمت، مسائل حقوقی و قانونی شرکت، تآمین سرمایه و رشد و سازماندهی و مدیریت کسب و کار را بررسی می نماید.

                                                                صفحه 1


 

مقدمه:

کیفیت هنری و استحکام مبلمان ایرانی از کالاهای خارجی بیشتر است.

مبلمان داخلی هرچندبا روش‌های سنتی‌تولید می‌شود، اما هنوز در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

زیبایی و استحکام را از ویژگی‌های منحصر بفرد مبلمان داخلی کشور ذکر کرده و گفته می شود که  امروزه با دستیابی به بازارهای جهانی می‌توان خلاقیت و ذوق هنری تولید مبلمان در کنار استحکام آن به معرض نمایش گذاشت.

هر چند مبلمان خارجی با تکنولوژی روز دنیا تولید می‌شود اما تولیدات داخلی ایران از لحاظ هنری از رتبه بالایی در جهان برخوردار است.

تولیدات مبلمان داخلی دارای گارانتی و خدمات پس از فروش است.

حدود ‪ ۸۰درصد واحدهای تولیدی مبلمان از روش‌های سنتی در تولید استفاده می‌کنند.

مواد اولیه بی‌کیفیت و گران از جمله مشکلات واحدهای تولیدی مبلمان است.

هم‌اکنون ‪ ۵۱هزار واحد تولیدی مبلمان در ایران فعالیت دارد، افزود: مبلمان داخلی که با مواد اولیه گران، نیروی کار و روش سنتی تولید می‌شود، در کنار کالاهای خارجی قرار دارد که با ماشین‌آلات خارجی و با هزینه‌های تولید پایین‌تر تولید شده است.

امروزه ارزش تولیدات انواع مبلمان چوبی جهان در سال ‪ ۲۰۰۶به رقم ‪ ۲۰۰میلیارد دلار و ارزش تولیدات انواع مبلمان غیرچوبی در همین سال به رقم ‪ ۵۰میلیارد دلار رسیده است که جمع ارزش تولید جهانی انواع مبلمان در سال ‪ ۲۰۰۶رقم ‪۲۵۰ میلیارد دلار می‌باشد.

در این حال رشد ‪ ۳۶درصدی ارزش مبادلات تجاری مبلمان در جهان در تولید ‪۱۰ساله گذشته که حدود ده درصد بیشتر از میانگین رشد سالانه ارزش تجارت جهانی است، صنعت مبلمان را به جایگاه بزرگترین شاخه از صنایع سبک در دنیا ارتقا داده است.

این در حالی است که درآمد کشور ایران در ‪ ۱۰ماهه گذشته سال ‪ ۸۵از صادرات مبلمان تنها ‪ ۲۴میلیون و ‪ ۱۲۵هزار دلار بوده است.

بیش از ‪ ۷۵درصد ازدرآمد جهانی ‪ ۲۵۰میلیارد دلاری سالانه صنعت مبلمان متعلق به هفت کشور آمریکا،چین، ایتالیا، فرانسه،آلمان، ژاپن و کانادا است.

در این خصوص در عرصه جدید اقتصاد ایران، آینده از آن اصنافی است که قدرتمندترین تشکل‌ها و متناسب‌ترین پیوند را در میان تشکل‌های خود دارند.

کشورهای فرانسه، آلمان، بلژیک، ایتالیا، اسپانیا، تایوان، ژاپن، چین، انگلستان، ترکیه، مالزی، آمریکا و اتریش در زمینه تولید مبل فعال هستند.

یکی ازمشکلات عمده صنعت مبلمان کشور واردات رنگ و پارچه با قیمت گران از کشورهای ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه است زیرا کیفیت رنگ و پارچه‌های تولید داخلی چندان مرغوب نیست. متاسفانه تنها در زمینه تولید مبلمان مدرن ضعف داریم و بیشتر مبلمان وارداتی از این نوع است. واردات انواع مواد اولیه از جمله نئوپان، ورق‌های ‪ ،MDFپارچه‌های روکش، رنگ و یراق‌آلات سبب افزایش قیمت تمام شده مبل تولید داخلی می‌شود.

متاسفانه با توجه به تخصصی بودن صنعت مبلمان در همه زمینه‌های تولید، خرید و فروش بیشتر افراد شاغل در این بخش های تجربه و اطلاعات لازم در این زمینه را ندارند.

                                                                   صفحه 2


 

بدانید چه می‌خواهید

نیازهای خود از خرید مبلمان را به دقت بررسی نمایید حال چه بخواهید یک اتاق را مبلمان کنید و چه کل خانه را و یا تنها قصد خرید یک نیم ست را داشته باشد. در هر صورت باید تصمیم بگیرید که چه می‌خواهید و قرار است تا چه مدتی از آن استفاده کنید. آیا برای مدت زمان کوتاهی به آن نیاز دارید؟ مانند صندلی‌های مخصوص نوزاد که خیلی زود برای او کوچک خواهد شد؛ و یا اینکه قصد دارید در دراز مدت از آن استفاده کنید؟ مانند مبلمان اتاق پذیرایی. توجه به این نیازها به شما کمک می‌کند که در وقت، انرژی، و هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

 

بدانید مورد مصرف آن چیست

با خود به این مطلب فکر کنید که به چه منظوری مبلمان را خریداری می‌کنید و قرار است توسط چه فرد یا افرادی مورد استفاده قرار بگیرد. به این طریق راحتتر می‌توانید در مورد مدل، رنگ، و جنس آن تصمیم بگیرید. افراد سالخورده و یا مجرد ممکن است مدل‌ها و پارچه‌هایی را انتخاب کنند که هیچ گاه مناسب خانواده ای که بچه‌های کوچک و حیوان خانگی دارند نباشد. مورد استفاده مبلمان نکته مهمی است که حتماً باید به آن توجه کرد.

 

چقدر فضا در اختیار دارید

سایز اتاقی که قرار است مبلمان در آن چیده شود، یک نکته مهم در انتخاب صحیح هر گونه آیتم و به ویژه مبلمان است. شاید فکر بدی نباشد که پلان کف را روی کاغذ به صورت دستی‌ترسیم نمایید و بعد چیدمان‌های مختلف مبلمان را در آن امتحان کنید تا ببینید به چه طریقی می‌توانید بهترین استفاده از فضا را داشته باشید. در طرح ریزی برای خرید مبلمان در سایز مناسب نکاتی نظیر: عرض راه پله‌ها، متراژ راهروها، و عرض درب ورودی را نیز در نظر بگیرید. بسیاری از خانه‌های نوساز دارای راهروهای عبوری کوچکی هستند، بنابراین بهتر است مبلمانی را تهیه کنید که به راحتی قابل حمل و نقل باشد. در مورد سایز مبلمان هیچ موقع این مطلب را فراموش نکنید که ممکن است روزی بخواهید از خانه فعلی خود اسباب کشی کنید.

 

بودجه خود را مشخص کنید

خریداران عاقل ابتدا یک بودجه مناسب در نظر می‌گیرند و با توجه به آن آیتم مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. ابتدا کل بودجه خود را تخمین بزنید و بعد ببینید که برای هر آیتم تا چه اندازه می‌توانید هزینه کنید. شاید بخواهید برای خرید یک میز با کیفیت و مرغوب که قرار است برای چند سال از آن استفاده کنید هزینه بالاتری را پرداخت کنید و برای یک میز بازی کودک که به سرعت غیر قابل استفاده می‌شود، هزیه کمتری را در نظر گرفته باشید.
پس از در نظرگرفتن نیازها، موارد استفاده، میزان فضا، و بودجه نوبت به آن می‌رسد که نگاهی به چیدمان دکوراتورهای حرفه ای بیندازید تا ایده‌های خوبی دستگیرتان شود. با نگاه کردن به مجلات مربوطه و خانه‌هایی که توسط دکوراتور‌های حرفه ای چیده شده اند، متوجه می‌شوید که چگونگی انتخاب مبلمان برای هر اتاق به چه نحوی است. از جمله مجله‌های مناسب می‌توان به ماهنامه “منزل” اشاره کرد که نظرات کارشناسانه و همچنین معرفی مکان‌های مناسب برای تهیه مبلمان با قیمت‌های مناسب در آن وجود دارد.

 

چگونگی و انواع مبلمان

دو نوع مبلمان اصلی وجود دارد: مبلمان روکش دار و مبلمان موردی.
مبلمان روکش دار به آن دسته از مبلمانی اطلاق می‌شود که در آن یک پوشش نرم برای نشستن وجود دارد و در صورت نیاز در آن فنر می‌گذارند تا قابلیت ارتجاعی آن افزایش پیدا کند و سپس آنرا روکش می‌کنند، مانند مبل‌های نشیمن و کاناپه‌ها که دارای بالشتک هستند. مبلمان موردی هم به اسباب و اثاثیه ای اطلاق می‌شود که فاقد قسمت بالشتک دار هستند، مانند: میز، ویترین،کابینت و قفسه
هر یک از این دو نوع مبلمان می‌توانند از اجناس مختلفی ساخته شوند که عموماً انواع چوبی و غیر چوبی آن در بازار‌های ایران موجود می‌باشند. عمده محصولات مبله از چوب سخت (چوب جنگلی) یا چوب نرم ساخته می‌شوند .

چوب سخت به چوب درختانی نظیر: ماهون (ماهاگونی)، گردو، افرا، بلوط، گیلاس، غان (توس)، ساج، و پی کان و چوب نرم هم به چوب درختانی نظیر: کاج و صنوبر، ماموت (چوب سرخ)، و سدر اطلاق می‌شود. مبلمانی که از چوب‌های نرم ساخته شده باشد به مراتب از چوب‌های سخت ارزانتر است.

 

جنس بالشتک‌ها و پارچه

جنس پارچه‌های رو مبلی، نوارهای دور دوزی، پد‌های نشیمن، و فنرهای بکار رفته در مبلمان متفاوت است و در عین حال تعیین کننده میزان راحتی و سفتی مبل است. به این منظور از فنرهای ساده کویل، فنرهای دو سر مخروطی کویل، فنرهای زیگ زاگ، و مارپیچی که به وسیله یک نخ یا مفتول سیمی یا گیره بهم متصل شده اند استفاده می‌شود.
داخل آن هم با پارچه، پلی استر، و پلی اورتان پر می‌شود. معمولاً رنج استفاده از اورتان به دلیل دوام و مقاوت بالا، وزن کم، و برخورداری از خاصیت ضد بیدی بیش از سایر موارد مشابه است. هر چند کیفیت فوم‌های به کار گرفته شده با یکدیگر تفاوت‌های بسیار زیادی دارد، بهترین آنها فوم‌های متراکم‌تر هستند که میزان اورتان موجود در آنها بالاست.
برای روکش نیز از پارچه‌های مختلف طبیعی و مصنوعی استفاده می‌شود. در حین خرید باید دقت کنید که جنس پارچه چیست و طرز نگهداری آن چگونه است. جنس پارچه در ارتباط مستقیم با قیمت مبلمان است و هر چه مرغوب‌تر باشد بالطبع قیمت مبلمان هم افزایش پیدا می‌کند. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که کارخانه‌های تولید پارچه هیچ گاه پارچه‌های به کار رفته در مبلمان را جزء گارانتی خود به حساب نمی‌آورند.

 

قاب اصلی نشیمن

این بخش یکی از اصلی‌ترین بخش‌های مبلمان است و در تعیین قیمت نقش اساسی دارد. قاب‌ها را اصولاً از جنس چوب‌های سخت، و گاهی استیل و تخته‌های لمینت یا پلاستیک فشرده می‌سازند. البته شما قادر به رویت این بخش نیستید، به همین دلیل برای تست کردن به پد مبل فشار وارد کنید و ببینید که آیا قاب قابل حس کردن است یا خیر. اگر بتوانید قاب را حس کنید به این معناست که پس از مدت زمان کوتاهی باید آنرا دور بیندازید. همچنین یکبار روی آن بنشنید تا مطمئن شوید که پد بالشتک در همه جا یکسان است و پستی و بلندی ندارد.

 

مبلمان موردی

اگر قرار است روی میز از شیشه استفاده کنید، شیشه را روی آن قرار داده و مطمئن شوید که کاملاً صاف می‌ایستد و میز توانایی کامل نگه داشتن آنرا دارد. پنل‌های شیشه ای که مورد استفاده قرار می‌گیرند باید به اندازه کافی ضخیم باشند تا در حین استفاده روزمره نشکنند و لب پر نشوند.
پرداخت و مهذب کاری میز و ویترین نیز مهم هستند و نشانه ای از کیفیت بالای این محصولات می‌باشند. بهترین انواع آنها دارای مهذب کاری در قسمت بالایی، طرفین، و جلو و پشت محصول می‌باشند. دقت کنید که هیچ گونه شکاف و یا برآمدگی حبابی شکل روی بدنه میز و یا قفسه‌های مورد نظرتان وجود نداشته باشد و قسمت‌های مختلف به خوبی بهم متصل شده باشند و تنها با چسب و میخ این کار انجام نشده باشد. صندلی‌ها را از داخل میز بیرون بیاورید و هم میز و هم صندلی را امتحان کنید که لقی نداشته باشند. درب دراورها و کشو‌ها نیز باید به آسانی بیرون آمده و بسته شود و به اندازه کافی در خود وسیله جای بدهد.

 

از کجا خرید کنیم

خریداران امروزی انتخاب‌های زیادی در پیش روی خود دارند و مراکز عرضه مبلمان در چند سال اخیر بسیار گسترده شده اند. بهترین کار این است که سری به چند فروشگاه مختلف بزنید و نگاهی به کل محصولات آن بیندازید. زمان جستجو به کیفیت کالاهای ارائه شده، قیمت، و خدمات پس از فروش هم دقت کنید.

 

کی خرید کنیم

اگر از مدتی قبل برای خرید خود برنامه ریزی داشته باشید، می‌توانید از تخفیف‌های ویژه فصلی نیز بهرمند شوید. البته گاهی اوقات ممکن است آیتم مورد نظر شما آماده نباشد و بر طبق سفارش ساخته شود که این مدت زمان چیزی در حدود ۶ الی ۸ هفته به طول می‌انجامد.

 

گارانتی و مرجوعی

شرح گارانتی هر گونه اسباب و اثاثیه ای را که می‌خواهید بخرید به دقت بررسی کنید و ببیند سیاست‌های شرکت به هنگام پس دادن کالا چگونه است.

 

فروشنده خود را بشناسید

مشتری‌های عاقل پیش از خرید فروشنده مورد نظر خود را به دقت شناسایی می‌کنند. از همسایه‌ها و دوستان خود در مورد شرکت عرضه کننده مبلمان سوال کنید و به خاطر داشته باشید که فروشنده خوب کسی است که تمامی سوالات شما را با دقت و صبر و حوصله به طور کامل پاسخ دهد و شما را اجبار به خرید آنی نکند. هدف فروشنده خوب جلب رضایت مشتری است و آنها دوست دارند که شما شرکتشان را به سایر دوستان و آشنایان دیگر خود نیز معرفی کنید.

                                                          صفحه 3


 چوب راش

چوب درخت راش یکی از معروف ترین چوب هایی است که در ساخت مبلمان کلاسیک به کار گرفته می شود.این نوع چوب با هر دکوراسیونی هماهنگی دارد و اگر به خوبی از آن مراقبت و نگهداری بعمل آید,برای مدت زمان طولانی با همان کیفیت اولیه قابل استفاده می باشد.نکات زیر به شما در خرید مبل کلاسیک با چوب راش کمک کرده و کارتان را ساده تر می کند.

چوب راش چیست؟

چوب راش دارای رنگ کرم مایل به قرمز است,راش چوبی نیمه سنگین,دارای بافتی همگن وتقریبا مقاوم در برابر حشرات و قارچ هاست.در مبلمان کلاسیک که در بازار موجود می باشد علاوه بر چوب درخت راش ایرانی,گونه ای از چوب راش از مرز آذربایجان وارد ایران شده ودر اختیار تولید کنندگان مبل کلاسیک قرار گرفته است.مبل های کلاسیک مجموعه مبل سام اکسون تماما وارداتی و از مرغوب ترین چوبهای راش می باشد.مزیت چوب راش وارداتی به چوب داخلی این است که این چوب به دلیل ابعاد و رطوبت مناسب تخته ها میزان ضایعات کمتری در فرایند تولید مبل دارد.

چرا مبلمان با چوب راش بخریم؟

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد چوب راش از مقاومت بالایی برخوردار می باشد.مبلمانی که از چوب راش ساخته می شود,تقریبا نسبت به سایر مبلمان کلاسیک از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.اگر از آن دسته خانواده های پر رفت وآمد وشلوغ هستید,بهترین گزینه برای شما انتخاب مبلمانی با چوب راش است زیرا به راحتی خراب وفرسوده نمی شود.

مبلمان کلاسیک درست شده از چوب راش زیبایی خاصی دارد و در اروپا و آمریکا از طرفداران زیادی برخوردار است.زیبایی وجذابیت این مبلمان در نوع خود بی نظیر است.

به دنبال چه ویژگی باشیم؟

هرچند مبلمان با چوب راش باید به طور خالص از چوب راش ساخته شود اما اغلب برخی از آنها فقط شامل روکش سطحی راش هستند.به هر حال تصمیم گیری با شماست,وبنا به سلیقه وبودجه می توانید گزینه مناسبی برای خود انتخاب کنید.درست است خرید مبل کلاسیک با روکش راش مقرون به صرفه تر از اجناس ارزان قیمت است,اما پیشنهاد ما این است که از خرید این مبلمان خودداری کنید.زیرا بعد از مدت زمان کوتاهی غیر قابل استفاده می شوند.

بهتر است از جایی مبل کلاسیک خریداری نمایید که نسبت به چوب آن اطمینان کافی داشته باشید.مبلمانی که به تازگی از چوب راش تهیه شده باشد فاقد زبری بوده و همه جای آن دارای سطح یکسانی می باشد.مبلی که از چوب راش درست می شود سطحی نرم,صاف و لطیف دارد.

خریدمبل کلاسیک  که تماما از چوب راش ساخته شده باشد یک سرمایه گذاری بزرگ محسوب می شود به این علت که هم دوام زیادی دارد و هم اینکه اگر به فکر تغییر دکوراسیون مبلمان منزلتان بیفتید همچنان ارزش اولیه خود را حفظ می کند و می توانید آنرا به راحتی با قیمت مناسب بفروشید.                                            

                                                          صفحه 4

 


انواع مبل از دید خرید:

-مبل راحتی بخریم یا مبل استیل؟

مبل ها به دو گروه مبل راحتی ومبل استیل طبقه بندی می شوند.مبل های راحتی به صورت تمام پارچه وبدون چوب وفلز در بدنه اصلی ورویه می باشند.مبل های راحتی دسته پهن وپشت کوتاه هستند.

مبل های استیل,رسمی تر وترکیبی ازچوب وپارچه هستند.پشتی این مبل ها کاملا صاف وکمی بلند است.

بهتر است برای استفاده شخصی مبلمان راحتی بخرید.اما اگرخانه شما فضای کافی برای قرار دادن دو دست مبلمان را دارد,بهتراست یک ست کامل مبلمان استیل برای مهمان ویک نیم ست مبلمان راحتیبرای خودتان تهیه کنید.

۲-مبل تمام پارچه بخرم یا مبل چوب وپارچه؟

درخانه ای که فرزند کوچک ,سالمند یا فرد مبتلا به آسم قرار دارد بهتر است مبلمانی تهیه شود که پارچه کمتری دارد.زیرا گردوغبارنفوذ کرده در پارچه غیرقابل تمیز کردن است وباعث مشکلات تنفسی می شود.

مبلمان چوبی سریع تر تمیز می شود.

۳-بهترین جنس پارچه مبل متناسب با منزل شماچیست؟

اگردوست دارید مبلمان شما همیشه تمیز باشدمبل چرم بخرید.مبل های چرم به سادگی تمیز می شوند.پارچه های مخملی براق وپرز دار برای مبلمانی است که در خانه های کوچک چیدمان می شود,این نوع پارچه منزل شما را بزرگتر نشان می دهد.

پارچه های مخملی مات وبدون پرز برای خانه های بزرگتر متناسب است.رنگ پارچه مبلمان خود را از روی رنگهای چرک تاب مانند کاراملی یافیلی انتخاب کنید.مبلمان با پارچه ساده برای فضاهای باز و بزرگ است.

۴-مبل کارشده بخریم یا ساده؟

برای زیباترشدن ظاهرمبل ها بخصوص انواع مبلمان استیل,ازیراق ها ونوارها دور دسته مبل یابین چوب وپارچه استفاده می کنند.اگرفرزند کوچکی دارید از خرید این مبلمانخودداری کنید,کندن یراق ها ونوارها از تفریحات سالم بچه هاست.

۵-مبل تشک دوبل بخریم یامبل تشک یک تکه؟

بزرگ ترین مزیت مبل های تشک دوبل برمبل تشک یک تکه وساده این است که اگرابرواسفنج یا فنر تشک ازبین برود می توان به جای تعمیر کل مبلمان فقط تشک مبل را تعمیر کرد.

۶-مبل ها را چطور بشوییم؟

مبل ها را می توان به سه روش مختلف شست,اولین روش استفاده از بخارشو که کاملا پارچه مبل هایتان را تمیز وضدعفونی می کند.روش دوم استفاده از محلول آب ولرم وشامپو فرش.

ابربزرگی رابه محلول آغشته کرده از بالای مبل به پایین می کشیم.روش سوم سپردن مبل به مراکزی است که این کار را انجام می دهد.توجه کنید ظاهرمبل پس ازهربار شستشو ازبین می رود,بنابراین هرزمان واقعا مجبور به این کار شدید,تن به شستن مبل ها بدهید.

                                                          صفحه 5


 انواع اسکلت مبل:

اسکلت چوبی: در مبلمان راحتی اکثر تولیدکنندگان از چوب استفاده میکنند. علت استفاده چوب در مبلمان راحتی اول قیمت مناسب آن است و دوم در دست رس بودن آن البته علت و عوامل دیگر هم هست مثلا تعمیر مبلمان راحتی که اسکلت چوبی دارد بسیار راحت تر است.

جنس چوب در مبلمان راحتی: اکثر تولید کنندگان چوب سفید یا نراد استفاده میکنند البته چوب راش و افرا و توسکا نیز استفاده می شود ولی خب چوب راش به علت گران بودن در مبل راحتی اکثرا استفاده نمی کنند.

حالا یک سری سوال در ذهن بعضی افراد به وجود می آید که مبل راحتی من باید چه نوع جنسی باشد.  چوب افرا و توسکا محکم تر اند یا چوب سفید. البته از لحاظ محکمی چوب افرا یا توسکا محکم تر هستند ولی باید در موقه استفاده در مبل کاملا خشک شده باشند و دوم اینکه شهر های شمال کشور موریانه زیاد است نباید از این چوب استفاده کنند. چون این نوع چوب شیرن هستند و موریانه را به سمت خود می کشند.

حالا سوال پیش می آید که موریانه سراغ چوب سفید نمی رود؟ آن هم بله ولی باز بسیار کمتر از چوب های شیرن هستند. البته مواردی پیشنهاد می شود که البته همه تجربی هستند مثلا زدن سم یا زدن روغن سوخته به چوب … مواردی از این قبیل ولی خب آن هم مشکلات خود را دارد .

اسکلت فلزی:

اسکلت فلزی بسیار محکم تر هستند ولی خب مبل بسیار سنگین تر می شود و جابجایی آن مشکل می شود.بعضی از تولیدکنندگان از تلفیق این دو کار میکنند که بعضی از قسمت های مبل راحتی چوب و بعضی از قسمت ها فلز هستند.

                                           صفحه 6


 

اسفنج: همان ابر معمولی هست که همه می شناسند، در ضخامت های مختلف برای اکثر نقاط مبلمان استفاده می شود. مثلا برای دسته های مبل و پشت مبل اسفنج های نازک قرار داده می شود. در کف مبلمان هم در بسیاری از موارد اسفنج هایی موسوم به اسفنج 30 کیلویی یا اسفنج یورتان استفاده می شود که منظور از 30 کیلویی (در برخی موارد 25 یا 20 کیلویی) دانسیته (چگالی) اسفنج می باشد. هر چقدر چگالی اسفنج بالاتر باشد در قسمت کف طول عمر آن بیشتر خواهد بود. یورتان هم نوعی اسفنج هست که در حال حاضر جزء برند های معتبر در زمینه کف مبلمان می باشد.

فوم: از ترکیب مواد شیمیایی مخصوصی با نسبت مشخص در کوره ساخته می شود، انواع مختلفی دارد و در انواع مبلمان و صندلی های اتومبیل استفاده می شود. به دلیل ساخت متنوع دارای کیفیت های مختلف و متفاوتی هستند. از لحاظ ماندگاری نسبت به اسفنج های معمولی طول عمر بیشتری دارند. فوم هایی که برای مبلمان استفاده می شوند: فوم گرم، فوم سرد، فوم ویژه ضخامت فوم هم جدای از جنس آن می تواند 10 یا 13 و یا 15 سانتی متر باشد.

فوم گرم: علت نامگذاری فوم گرم نوع ساخت آن هست که در دمای بالای کوره پخته می شود. فوم گرم نسبت به اسفنج برای استفاده در کف مبلمان بهتر هست. خاصیت بارز فوم گرم سفت بودن آن هست که البته این خاصیت به مرور بر اثر استفاده کم می شود و فوم نرم تر می شود. خاصیت ارتجاعی فوم گرم به مرور کمتر می شود و بعد از چند سال به قول معروف جا می اندازد.

فوم سرد: نامگذاری فوم سرد هم به دلیل استفاده از حرارت غیرمستقیم یا دمای کم، در مراحل ساخت می باشد، دمای کم فرصت بیشتری برای شکل گیری مولکولهای این فوم می دهد و به همین دلیل حالت ارتجاعی این فوم نسبت به فوم گرم بیشتر بوده و به طور ملموسی نرم تر از فوم گرم می باشد. معمولا برای مبلمان راحتی در قسمت کف از فوم سرد استفاده می شود که به دلیل نرم بودن راحتی بیشتری دارد و طول عمر آن نسبت به فوم گرم بیشتر هست. یعنی مدت زمان بیشتری طول می کشد تا حالت ارتجاعی خود را از دست بدهد. ضمن اینکه معمولا تولیدکنندگانی که از این فوم برای مبل استفاده می کنند آن را 18 ماه ضمانت می کنند.

فوم ویژه: خواص فوم گرم و سرد را همزمان داشته و از لحاظ نرمی و سفتی بین سرد و گرم می باشد. جدیدا برای بعضی مبلمان راحتی و استیل استفاده می شود.

قالب فوم (عدسی یا تخت): منظور شکل ظاهری فوم هست که می تواند بصورت دو طرف تخت یا یک طرف تخت و یک طرف به حالت محدب باشد که به این شکل فوم عدسی گفته می شود.

الیاف ویسکوز: رشته های نازکی از مواد پلی استری که به شکل ساده و یا حلقه ای و کروی تولید شده و در داخل کوسن ها و تشک های کف و بالشتک های پشتی مبلمان استفاده می شود. از نکات مثبت ویسکوز نرمی و راحتی فوق العاده آن می باشد. ولی برای کف کمتر توصیه می شود، به دلیل اینکه حالت ارتجاعی کمتری نسبت به فوم و اسفنج داشته و به راحتی بر روی تشک جای نشیمن باقی می ماند.

                                                                  صفحه 7


 

 

فنر لول: فنرهای فلزی به شکل لوله ای هست که در داخل تشک های خواب هم استفاده می شود، بیشتر برای مبلمان استیل استفاده می شود، این فنر در زیر فوم و بین تسمه ها و گونی قرار داده می شود. طول عمر مبلمانی که از فنر لول استفاده می شود نسبتا بیشتر هست.

فنر زیگزاگ: فنر زیگزاگ فنرهای فلزی به حالت زیگزاگ و سطحی کاملا مسطح دارند که این موضوع باعث می شود از این نوع فنر بتوان برای انواع مبلمان راحتی استفاده نمود. البته استفاده از این نوع فنر فلزی هم نسبت به قبل کمتر شده است.

تسمه کشی: تسمه کشی از کش های نازک موازی هم با روکش پارچه یا نایلونی بصورت پیوسته ساخته شده است و در حال حاضر در اغلب انواع مبل (راحتی و استیل) استفاده می شود. به دلیل تغییر نوع رویه کوبی از خرده پارچه و اسفنج به رویه کوبی با فوم، استفاده از تسمه کشی نسبت به قبل بیشتر شده است. قبلا به جای تسمه های کشی از تسمه های نخی غیر کشی استفاده می شد که با ترکیب فنر لول یا فنر زیگزاگ به کار برده می شد. تسمه کشی باعث می شود حالت ارتجاعی فوم بیشتر حفظ شود.

لایکو: ورق های نازکی از پنبه و پلی استر می باشند که برای دسته ها و تکیه گاه و در بعضی موارد در کف مبل بر روی فوم (برای طول عمر بیشتر) استفاده می شود. لایکو هم براساس جرم حجمی(چگالی) مثل اسفنج دسته بندی می شود و هرچه دانسیته اش بالاتر باشد توان تحمل فشار بیشتر و طول عمر کار هم بیشتر می شود.

در مجموع در رویه کوبی انواع مبل استیل و راحتی از اسفنج و فوم و الیاف ویسکوز استفاده می شود: دسته ها و پشت اکثر مبلمان اسفنج با ورقه های نازک استفاده می شود (در بعضی موارد برای دسته و پشت مبل هم فوم و ویسکوز قابل استفاده هست) کف مبلمان استیل در حال حاضر از فوم گرم ، فوم سرد و یا فوم ویژه تولید می شود

                                                                   صفحه 8

 


 كارهايي كه قبل از رنگ كاري بايد انجام داد :


بتونه كاري:
ابتدا سطوح چوب را با انواع بتونه ، بتونه كاري مي‌كنيم . انتخاب بتونه به نوع رنگي كه استفاده مي‌كنيم بستـگي دارد . با اين كار تمام خـلـل و فرج و ترك‌هاي سطحي را پر مي‌كند و سطحي صاف و هموار را بوجود مي‌آورد .
سنباده زني:
در اين قسمت بتونه هايي كه به چوب زده‌ايم را سنباده مي‌زنيم تا به سطح چوب برسيم . هدف از اين كار اين است كه فقط بر ميان خلل و فرج و ترك‌ها و شيارها بتونه بماند و روي سطح بتونه‌اي باقي نماند ، چون باعث افزايش اندازه قطعه چوبي مي‌شود .
رنگ زدن:
در اين قسمت ، عمل اصلي كه همان رنگ زدن است با انواع وسايل ( قلمو ، پارچه پرزدار و … ) انجام مي‌شود . اين قسمت مهمترين قسمت است كه بايد به دقت انجام شود. مثلاً نبايد به يك قسمت آنقدر رنگ بزنيم كه شرّه كند و در قسمتي كمتر رنگ بزنيم كه زير رنگ ديده شود . معمولاً رنگ را در دو نوع نوبت ( دو دست ) به قطعه چوب مي‌زنند . دست اول براي رنگ‌آميزي كلي كار و دست دوم نيز كه به كل زده مي‌شود كاستي‌هاي رنگ را در قسمت‌هاي مختلف برطرف مي‌كند .
طبقه بندي رنگ‌ها
رنگهاي خنثي:
اين رابطها همان رنگهاي خنثي هستند . رنگهاي خنثي درست مثل يك پل، از زمستان به بهار يا از رنگهاي گرم به رنگهاي سرد عمل مي كنند . رنگهاي خنثي مثل رنگ خاكستري به محض اينكه در كنار رنگهاي ديگر قرار مي گيرند باعث ايجادوجد و هيجان مي شوند . مثلاً وقتي رنگ خاكستري در كنار رنگ قرمز مي آيد باعث ايجاد هيجان مي شود. اما اين هيجان ايجاد شده به اندازه ء‌رنگ قرمز نيست بلكه تعديل شده آن است .
به طور خلاصه رنگهاي خنثي تعديل كننده رنگهاي گرم بوده و از شدت آنها مي‌كاهند. همچنين اين رنگها تعديل كننده رنگهاي سرد نيز بوده و ا زشدت سرما و بي حس و حالي آنها مي كاهند . به عبارت ديگر رنگهاي خنثي پلي هستند بين رنگهاي سرد و گرم و هر زماني كه در كنار رنگهاي ديگر قرار بگيرند باعث تعديل آنها مي شوند . رنگ هاي خاكستري خيلي سريع با تضاد هاي شديد و خشن خو گرفته و نيروي آنها را جذب مي كنند. به طوري كه اين تضادها ديگر آن پختگي سابق راندارند و متعادل تر مي شوند.
رنگهاي دوران كلاسيك با رنگهاي امروزي كاملاً متفاوت هستند چون زمان ومكان ، علم و تكنولوژي، ابداعات و اختراعات بشر و شناخت او نسبت به زبان و مسايل علمي، هنري تغيير پيدا كرده است. دركارهاي گرافيكي عامل جذابيت رنگ و خالص بودن آن اهميت فراواني دارد . بنابراين در كارهاي گرافيكي كاربرد رنگهاي اصلي و خالص حسن كار محسوب مي شود. اما در چيدمان داخلي منزل كاربرد رنگهاي پخته و خنثي مناسب تر است . مثلاً‌در رنگ آميزي مبلمان معمولاً رنگ سبز اصلي بكار نمي رود بلكه اين سبز مايل به حنايي و به صورت تركيب با رنگ قرمز است .
به نظر دلاكروا رنگ هاي خنثي (خاكستري) تخريب كنندهء‌رنگهاي ديگر محسوب مي شوند .
مناسب ترين تمرين براي شروع كار در زمينه كاربرد رنگها ، پر نمودن فاصله دو رنگ با دوازده درجه مختلف رنگي است . در دايره رنگ هر چه به طرف داخل پيش مي رويم مي بينيم كه رنگها ديگر آن شفافيت و خلوص اوليه را ندارند و كم كم پخته تر و متعادل تر مي شود .در آثارنقاشان سبك امپرسيونيسم ، كاربرد رنگهاي خنثي و تركيب آنها با رنگهاي اصلي را مي توان به وفور مشاهده نمود. استفاده از ضربه هاي قلم مو بر روي بوم ،وسيله اي است كه با آن نقاشان امپرسيونيست به صورت مداوم نور را بر روي اجسام خلق مي كند .
تركيبات رنگهاي خنثي و اصلي در آثار نقاشان :
در بسياري از آثار نقاشان بزرگ همچون ماتيس ، سورا ، مونه و … مي توان تركيبات بديع رنگهاي اصلي و خنثي را مشاهده نمود .
هر گاه رنگهاي خالص با رنگهاي سفيد و سياه تركيب شوند از روشني و شفافيت آنها كاسته مي شوند. نقاشان كنتستراكتيويسم ازتركيب رنگهاي سياه و سفيد كه باعث توليد رنگ خاكستري مي شوند به صورت آبستراكت (گردش رنگ در فضا) استفاده نموده اند .
اگر به حجمهاي بسيار تزييني و كاربردي منزل نگاه كنيم متوجه مي شويم كه از جمله اين حجمها درب و پنجره است . امروزه براي ارزانتر كردن هزينه ها درب و پنجره ها را از فيبر و نئوپان و تخته هاي سه لايي مي باشد و روي آنها را با چوب مي‌پوشانند .
رنگهاي شفاف :
از انواع رنگهاي شفاف ، كيلر روغني مي باشد كه حلال آن تينر روغني است و در معرض هوا خشك مي شود و با پيستوله و با قلم مو رنگ آميزي مي شود .
سيلر و كيلر از انواع سخت و با دوام رنگهاي شفاف هستند و مخصوص پر كردن منافذ چوب مي باشند به وسيله قلم مو و اسپري پرداخت مي شود با تينر رقيق مي شود و با هوا خشك مي‌شود.
پلي استر و نيم پلي استر نيز از انواع رنگهاي روغني مي باشند كه در مقابل ضربه ، حرارت و مواد شيميايي بسيار سخت و مقاوم و نيز گران قيمت مي باشند . و در معرض هوا خشك مي شوند .رنگها براي سلامتي انسان زيان آور هستند و در كاربرد آنها بايد مسائل بهداشتي را رعايت نمود .
هر عنصري در طبيعت داراي يك بافت فشرده است ، كه پس از تابيدن نور خورشيد بر آن اين شيء و بافت مولكولي آن تمام نورها را جذب مي كنندو يكي را منعكس مي كنند ، كه اين همان رنگ شيء است . لذا هر چه سطح آن روشن تر باشد انعكاس آن تا زمان جذب بيشتر است . نور بعد از گذشت از منشور به هفت رنگ قرمز ، نارنجي ، زرد ، سبز ، آبي ، ارغواني و بنفش تجزيه مي شود . زمان ديده شدن يك جسم بوسيله چشم برابر با سرعت نور (30000 كليومتردر ثانيه ) مي باشد . براي شناخت رنگها بايد آنها را از زواياي مختلف فيزيكي و رواني و جامعه شناسي و غيره مورد بررسي قرار داد . مثلاً حالت رنگ قرمز داراي انحنا است و لذابه صورت منحني حركت مي كند .تاباندن نور از زواياي مختلف به شيء اي كه داراي بافت ، حجم و رنگ است باعث ايجاد بعد در آن مي شود . اما تابش مستقيم نور باعث مسطح ديده شدن سطح اشياء مي گردد . رنگ به عنوان وسيله اي براي زيبا جلوه دادن حجم نيز بكار مي رود.
رنگهاي اصلي از جنب و جوش، قدرت ديداري و جذابيت برخوردارند .لازم به ذكر است كه تركيب رنگهاي مختلف با هم باعث از بين رفتن شفافيت آنها مي گردد .
رنگهاي اصلي :
رنگهاي اصلي شامل سه رنگ قرمز ، آبي و زرد مي باشندكه داراي قدرت و هيجان بيشتري نسبت به ساير رنگها هستند .كودكان به رنگهاي اصلي بسيار علاقمندند . بنابراين رنگ اتاق كودك بايد شاد و با نشاط باشد و با رنگ ساير نقاط خانه متفاوت باشد.
رنگ در گذشته ، نقشي در زيبايي نداشت و تنها بر اساس نظر عرفا و فلاسفه براي مباحث مذهبي بكار مي رفت . دانشمندان ، فلاسفه و انديشمندان هر يك نظرات متفاوتي در تعريف رنگ دارند . مثلاً ديدگاه نيوتن در مورد رنگ بر اساس انرژي خورشيدي است. سنت اگوستين رنگ را بعنوان يك انعكاس افلاطوني (گرايش به سوي خدا) تعريف مي كند .
تنوع ديداري رنگ :
انسان به تنوع ديداري رنگها نيازمند است . در طبيعت هيچ شيءاي را نمي توان يافت كه رنگ نداشته باشد در غير اين صورت در اشياء يكنواختي بوجود مي آيد .
ويژگي هاي رنگ :
مبحث رنگ داراي ويژگي هاي اساسي است . نخستين ويژگي پاسخ به اين سئوال است كه رنگ چيست ؟
با تركيب رنگهاي اصلي زرد ، قرمز ، آبي رنگهاي بيشماري بوجود مي آيد . هنرمندان در گذشته با استفاده از نور طبيعي و سه رنگ اصلي ، تركيبات زيبايي از رنگها را ايجاد مي‌كردند . رنگهاي استعمال شده در نقاشي يا هنر كلاسيك ،رنگهاي تزييني نبوده است بلكه رنگهاي پخته تركيبي بوده كه ازتركيب رنگهاي اصلي بوجود آمده است .
ارزش رنگ :
دومين ويژگي مبحث رنگ ، ارزش رنگهاست كه به تيرگي و روشني آنها مربوط است. ارزش رنگهاي تيره نسبت به رنگهاي روشن بيشتر است .
اشباع و خلوص رنگ:
در صورت استفاده از رنگ بصورت طبيعي مسئله خلوص رنگ مطرح مي شود، زيرا باتركيب رنگ از درجه خلوص آن كاسته مي شود .هر رنگ به عنوان سنبل و نماد خاصي مورد استفاده قرار مي گيرد . مثلاً در مخازن شركت نفت از رنگ سفيد استفاده مي كنند . لذا در صورت تابش نور خورشيد به آن ، نور منعكس مي شود و از تبخير يك سوم بنزين جلوگيري مي‌شود.گاهي رنگ بر وزن نيز تأثيرمي گذارد . رنگها در ايجاد آرامش و هيجان نيزمؤثرند. مانند رنگهاي آبي و قرمز . رنگها در درمان بيماريهاي روحي و رواني نيز تأثيربه سزايي دارند.به طور كلي برخي افراد معتقدند كه منشاء‌زيبايي ارتباط ارگانيك بين اشكال و رابطه احجام با فضا و مباني تجسمي مي باشد و برخي ديگر لذت بردن از يك اثر هنري را زيبايي مي دانند. شناخت ما از طبيعت بر اساس فرم و رنگ بدست مي آيد . در طبيعت ابتدا رنگ را مي بينيم و بعد فرم را .ولي در وجود انسان و اشياء‌ابتدا فرم را مي بينيم و بعد رنگ را .
تأثيرات رنگ :
هر گونه تحركات رنگي باعث مي شوند در وجود ما انعكاس و تحركات بصري خاصي به وجود آيد كه اين واكنشهاي احساسي و رواني واكنشهاي فيزيكي را هم در بر دارد .
علاقه افراد به فضاهاي روشن و نوراني نسبي است و در افرادمختلف متفاوت است . اثرات رنگ هم بر افراد مختلف نسبي است و محيط زندگي نيز در اين امرتأثير گذار است . امروزه حتي در علوم پزشكي نيز سعي مي شود براي ايجاد آرامش در بيماران از تركيب رنگها استفاده كرد ه و فضاهاي آرام بخشي را ايجاد كنند.اصولاً نور پس از گذشت از منشور رنگ به شكل يك طيف هفت رنگ مشاهده مي شود .جايگيري رنگهاي اصلي در مثلث رنگها به اين ترتيب است كه رنگ زرد در قسمت بالاي مثلث و رنگ آبي در گوشه سمت چپ مثلث و رنگ قرمز در گوشه سمت راست مثلث است . دايره رنگهاي سرد و گرم از سه رنگ اصلي زرد ،قرمز و آبي تشكيل شده است . بايد دانست كه تشخيص درجات رنگهاي سرد و گرم بسيار مشكل است . يكي از مباحث اساسي رنگ ،حجم است . به بيان ديگر هر چه ابعاد جسم بيشتر باشد آن جسم نرمتر و زيبا تر خواهد بود .
ارزش رنگ :
رنگها داراي ارزشهاي متفاوتي هستند كه اين ارزش ها از طريق مقايسه بدست مي‌آيند . اصولاً واقعيت رنگها از طريق رنگهاي 4 بدست مي آيد .درمبحث ارزش رنگ بايد جنبه هاي فيزيكي و شيميايي رنگها مورد تجزيه وتحليل قرار بگيرد . بهترين مقياس دراين زمينه،مقايسه دو رنگ سياه و سفيد مي باشد كه داراي بيشترين كنتراست نسبت به هم هستند .
اگر به حجمهاي بسيار تزييني و كاربردي منزل نگاه كنيم متوجه مي شويم كه از جمله اين حجمها درب و پنجره است . امروزه براي ارزانتر كردن هزينه ها درب و پنجره ها را از فيبر و نئوپان و تخته هاي سه لايي مي باشد و روي آنها را با چوب مي‌پوشانند . يكي از راههاي حفاظت از درب و پنجره رنگ آميزي آنهاست . رنگ آميزي چوب به منظور مقاوم كردن ن در برابر رطوبت ، حشرات ، جلوگيري از لق شدن و رعايت مسائل بهداشتي صورت مي گيرد .
رنگ آميزي به دو گونه انجام مي شود :
1ـ به وسيله مداد جوهري شفاف كه در آنها نقش چوب مشهود است .
2ـ رنگهاي پوششي كه فقط رنگ ديده مي شود :
از انواع رنگهاي شفاف ، كيلر روغني مي باشد كه حلال آن تينر روغني است و در معرض هوا خشك مي شود و با پيستوله و با قلم مو رنگ آميزي مي شود .
سيلر و كيلر از انواع سخت و با دوام رنگهاي شفاف هستند و مخصوص پر كردن منافذ چوب مي باشند به وسيله قلم مو و اسپري پرداخت مي شود با تينر رقيق مي شود و با هوا خشك مي شود .
پلي استر و نيم پلي استر نيز از انواع رنگهاي روغني مي باشند كه در مقابل ضربه ، حرارت و مواد شيميايي بسيار سخت و مقاوم و نيز گران قيمت مي باشند . و در معرض هوا خشك مي شوند .رنگها براي سلامتي انسان زيان آور هستند و در كاربرد آنها بايد مسائل بهداشتي را رعايت نمود .
لاك الكل كه با تركيب 10% لاك و 90% الكل بدست مي آيد و در مقابل حرارت، اسيدها و الكل مقاوم نيست . استعمال آنها صرفاً براي جلا دادن چوب است. روغن جلا كه صرفاً نوعي براق كننده چوب است و معمولاً براي وسايلي بكار مي روند كه زياد در دسترس نيستند و حلال آن تينر روغني است و مقاومت خيلي كمي دارند .
روغن بزرك نوعي براق كننده است كه براي جلادادن به چوب از آن استفاده مي‌شود.رنگهاي شفاف به غير از تينر روغني ، حلالهاي ديگري دارند كه علاوه بر رقيق كردن خاصيتهاي ديگري هم دارند مثل تري بانتين نوعي حلال رنگ طبيعي است كه درخت كاج گرفته مي شود . از انواع ديگر حلالها مي توان به روغن اليف اشاره كرد . استعمال روغن اليف براي شفاف كردن چوب و زير بتونه كاري است كه باعث مقاوم بودن چوب مي شود .روغن اسكايتو حلال ديگري است كه مخلوط كردن آن با رنگ باعث مي شود كه رنگ زودتر خشك شود .
رنگهاي پوششي :
معمولاً استعمال رنگهاي پوششي براي چوب هايي است كه نقش زيبايي يا اعتبار چنداني ندارند . اين رنگ‌ها رنگهايي هستند كه وقتي روي چوب زده مي شوند خود چوب و نقش يا رنگ آن ديده نمي‌شود. رنگ آميزي چوب به سه روش قلم مو ، پاشيدن رنگ روي چوب و غوطه ور كردن قطعات چوب در رنگ انجام مي گيرد .
از انواع آنها مي توان به موارد زير اشاره كرد :
رنگهاي روغني :‌
يعني رنگهايي كه حلال آنها از روغن ساخته شده است . خود رنگ را هم در ابتدا يك مايع سفيد رنگ است با اضافه كردن رنگدانه ، جوهره رنگ مي گيرد. در مايع سفيد رنگ اسكايتو حلالها و روغنها در پايه رنگ وجود دارد .
اين رنگها در معرض هوا خشك مي شوند و به دوصورت براق و مات يافت مي‌شوند . استفاده از اين رنگها براي چوب مناسب تر است زيرا به آساني قابل نظافت و شستشو مي باشند. ماتكن ، ماده اي است كه با اضافه كردن آن به رنگهاي براق از شفافيت و براقي آنها كاسته مي شود . حلال بيشتر اين رنگها تينر روغني است . همچنين براي رقيق كردن اين رنگها يا شستشوي قلم مو مي توان از تينر و بنزين هم استفاده نمود.
رنگهاي تينري :
رنگهاي تينري سريع خشك مي شوند و استفاده از آنها عوارض در پي دارد . زمان استفاده از اين رنگ ها ، قلم مو و رنگ روي آن زود خشك مي شود . براي اجتناب از اين موضوع مي توان در هنگام استفاده از رنگهاي تينري از پيستوله استفاده كرد . نوع مات و براق رنگهاي روغني به صورت فراوان يافت مي شوند و خيلي هم گرانقيمت هستند . خاصيت ديگر رنگهاي روغني اينست كه مي توان آنها را پوليش داد يا براق تر كرد .
درب هاي غير چوبي ‍:
معمولاً براي درب ورودي خانه از درب آهني بدليل مقاومت زياد آنها استفاده مي شود . همچنين غير از پنجره هاي چوبي از پنجره هاي فلزي و پلاستيكي استفاده مي شود . جنس پنجره هاي فلزي عمدتاً از آلومينيوم و آهن است . آلومينيوم را بدليل زنگ بصورت خالص و رنگ نشده بكار مي برند البته براي تزيين و براي جلوگيري از زنگ آنها رنگ آميزي مي كنند . پنجره هاي آهني بسيار مقاوم هستند بايد حتماً رنگ آميزي شوند . معمولاً بصورت ظريف ساخته مي شوند . مدرن ترين و جديد ترين درب و پنجره پلاستيكي است كه استعمال آنها در ساختمان مناسب نيست.
امروز نقاشان، با تركيب رنگهاي متناسب، شاهكارهايي بوجود ميآورد كه براي همه‌ي مردم قابل فهم نيست. در روزهاي پيشين بيشتر شاهكارها بوسيله ي تركيب خطوط به وجود مي‌آمده. البته از رنگ نيز استفاده مي‌شد و صفحات مصگردد. امروز ديگر كسي روي در و يا روي درِ كاخها منبت كاري يا كنده كاري نمي‌كندور نسخ دستي بهتر شاهد ذوق و سليقه هنرمندان در تركيب رنگ‌هاست، ولي رنگ چوب صندل يا فوفل به خودي خود زيباست و كافي است كه با قلم و چكش در روي آن سايه و روشنهايي بوجود بياورند تا لايق دست امرا و سلاطين . امرا و پادشاهان امروزي سطوح ساده و بي‌نقش را بر ريز كارها ترجيح ميدهند.
ساختمانهاي دانشگاه‌ها و عمارات دولتي از قبيل بانك‌ها و وزارتخانه‌ها و كاخ دادگستري يا كاخ اقتصاد ، با سطح مرمر سفيد پوشيده شده و به ندرت نقش مختصري در گوشه‌اي از آنها پديدار مي‌گردد. چنين كاخها اگر در زمان شاه عباس ساخته مي‌شد از داخل و خارج با كاشيهاي هفت رنگ و معرق كاريها تزيين مي‌گرديد و داخل اطاقها با نقاشيهاي ديواري هنرمندان معروف پوشيده ميشد.                                                      

                                                     صفحه9


 ● معرفی
رویه کوب مبل کسی است که بتواند از عهده پیشگیری از حوادث ناشی از کار و رعایت نکات حفاظت و ایمنی ، استفاده از پمپ باد، استفاده از دستگاه سوزن کوب ، تشخیص انواع مبل ، اندازه گیری و محاسبه اندازه ها ، فنر کوبی مبل ، بارگیری کف و پشت کار ، نصب اسفنج و فوم بر روی کار ، برشکاری دستی پارچه رویه مبل ، دوخت پارچه رویه مبل ، نصب کف و پشت به کلاف مبل ، نصب دسته کلاف مبل در مبلهای تمام پارچه ، دوخت سرمه بر روی مبل ، دوخت پارچه دور پایه مبل ، نصب لایه محافظ زیر کف مبل ، استفاده از دستگاه دکمه زن ، نصب دکمه بر روی مبل ، کوسن دوزی مبل ، لفاف دوزی مبل ، لمسه زدن پشت مبل و یراق کوبی مبل برآید.
● نمونه وظایف
۱) شناسایی اصول پیشگیری از حوادث ناشی از کار و رعایت نکات حفاظت و ایمنی بهداشت کار
۲) توانایی استفاده از پمپ باد
۳) آشنایی با انواع پمپ باد و کاربرد آن
۴) شناسایی قسمتهای تشکیل دهنده پمپ باد
۵) شناسایی اصول تعویض روغن پمپ باد
۶) شناسایی اصول تعویض روغن پمپ باد
۷) آشنایی با موارد انظباط عمومی کارگاهی
۸) شناخت مقررات انضباط عمومی در کارگاه
۹) شناخت مقررات انضباط فردی
۱۰) نظافت و بهداشت عمومی و فردی در کارگاه
۱۱) شناسایی وسایل و تجهیزات ایمنی فردی در هنگام کار و کاربرد آنها
۱۲) آشنایی با علایم و دستور العمل های ایمنی
۱۳) آشنایی با وسایل و اصول پیشگیری و مبارزه با آتش سوزی
۱۴) آشنایی با خطرات برق گرفتگی
۱۵) توانایی پیشگیری از حوادث ناشی از کار و رعایت نکات حفاظت و ایمنی بهداشت کار
۱۶) آشنایی با مفاهیم پیشگیری از حوادث و رعایت حفاظت و بهداشت کار
۱۷) آشنایی با عوامل فیزیکی و شیمیایی زیان آور
۱۸) آشنایی با عوامل مختلف آتش زا و راههای جلوگیری و کنترل آتش سوزی
۱۹) شناسایی اصول جابجایی اجسام سنگین در محیط کار
۲۰) آشنایی با مفهوم خستگی و عوامل ایجاد آن
۲۱) توانایی پیشگیری از حوادث ناشی از کار و رعایت نکات حفاظ و ایمنی بهداشت کار
۲۲) توانایی استفاده از پمپ باد
۲۳) توانایی استفاده از دستگاه سوزن کوب
۲۴) توانایی تشخیص انواع مبل
۲۵) توانایی اندازه گیری و محاسبه اندازه ها
۲۶) توانایی فنر کوبی مبل
۲۷) توانایی بارگیری و محاسبه اندازه ها
۲۸) توانایی فنر کوبی مبل
۲۹) توانایی بارگیری گف و پشت کار
۳۰) توانایی نصب اسفنج و فوم بر روی کار
۳۱) توانایی برشکار دستی پارچه رویه مبل
۳۲) توانایی دوخت پارچه رویه مبل
۳۳) توانایی نصب کف و پشت به کلاف مبل
۳۴) توانایی دوخت سرمه بر روی مبل
۳۵) توانایی دوخت پارچه دور پایه مبل
۳۶) توانایی نصب لایه محافظ زیر کف مبل
۳۷) توانایی نصب لایه محافظ زیر کف مبل
۳۸) توانایی استفاده از دستگاه دکمه زن
۳۹) توانایی نصب دکمه بر روی مبل
۴۰) توانایی کوسن دوزی مبل
۴۱) توانایی لفاف دوزی مبل
۴۲) توانایی لمسه زدن پشت مبل
۴۳) توانایی یراق کوبی و استفاده از طنابهای پیچشی در مبل

                                                  صفحه10


فهرست ابزار و وسایل:

1كپسول آتش نشاني
2 سطل شن
3 لباس كار
4 كفش ايمني
5 عينك ايمني
6 كلاه ايمني
7 گوشي حفاظتي
8 دستكش
9 پوسترهاي ايمني
10 جعبه كمكهاي اوليه
11 وسايل كمك آموزشي
12 پمپ باد
13 وسايل و تجهيزات پمپ باد
14 روغن
15 آچار مخصوص تعويض روغن
16 شيلنگ باد
17 انواع سوزن كوب
18 ميز كار
19 انواع مبل راحتي
20 انواع مبل استيل
21 انواع مبل نيمه استيل
22 انواع چوب
23 انواع پارچه
24 متر
25 خط كش
26 ماژيك
27 كاغذ
28 خودكار
29 ماشين حساب
30 فنر لول
31 فنر زيكزال
32 بست فلزي فنر
33 تسمه پارچه اي زير فنر
34 قيچي مخصوص برش فلز
35 انواع مبل
36 پنبه
37 كلاف مبل
38 كف و پشت مبل
39 اسفنج
40 فوم
41 چسب فوري
42 كاتر
43 تيغه اره
44 اره ظريف بر
45 صابون
46 انواع پارچه رويه مبل
47 قلم و خودكار
48 كاغذهاي اندازه گيري، برش و پوستي
49 پاك كن
50 رولت
51 پيستوله
52 اشل
53 چسب نواري
54 سنجاق ته گرد
55 سوزن خياطي
56 انگشتانه
57 صابون خط كشي
58 نخ كوك
59 نخ دوخت
60 نخ ابريشم
61 اتو
62 انواع چرخ خياطي
63 ماشين سردوزي ( اورلوك )
64 آچار مخصوص چرخ
65 روغندان
66 طناب مغزي (پنبه اي و نخي )
67 پيچ و مهره
68 كف صندلي
69 پشت صندلي
70 دريل دستي و برقي
71 كمپرسور باد
72 پيچ گوشتي دستي
73 پيچ گوشتي بادي
74 چسب چوب
75 انواع مته
76 دسته مبل
77 دريل بادي
78 انواع سرمه
79 سوزن دستي
90 نخ
91 چسب حرارتي
92 دستگاه چسب زن تفنگي
93 وسايل دوخت پارچه
94 پارچه محافظ
95 گوني محافظ
96 قالب دكمه
97 پوكه
98 انواع سوزن ( منگنه )
99 نخ كفش دوزي
100 زيپ
101 وسايل خياطي
102 خرده اسفنج
103 وسايل طراحي
104 سوزن جوال دوزي
105 پوشال برنج
106 لوله پلاستيكي
107 لمسه
108 انواع يراق مبل
109 انواع طناب پيچشي
110 آچار
111 چكش

                                                          صفحه 11


 نگهداری از مبلمان چرمی

1) برای اینکه مبلمان چرمی‌‌‌تان تمیز و نرم بماند، مرتب آن را گرد‌گیری کنید و گاه به گاه سطح آن را توسط واکس مخصوص چرم آغشته کنید.
۲) مبلمان و کاناپه‌های چرمی را از منابع گرمازا مانند رادیاتور و آتش روباز شومینه دور نگه‌دارید چرا که گرمای زیاد باعث خشک و شکننده شدن چرم می‌شود.

3) قبل از خرید بهتر است از نوع مرغوبیت چرم و درجه‌بندی چرم‌ها آگاهی داشته‌باشید تا بتوانید کالای مناسبی را خریداری کنید.

) چرم‌هایی که دارای رنگ تیره هستند و معمولا رنگ‌هایی یکدست و یکنواخت دارند از نوع مرغوب هستند و همچنین این نوع چرم لطافت و نرمی خاصی هم دارد. آن دسته از چرم‌هایی که رنگی یکنواخت ندارند و به صورت دانه دانه، لکه‌های ریز و روشن بر رویشان وجود دارد چرم مرغوبی نیستند و دوام زیادی هم ندارند. معمولا این دسته از چرم‌ها ممکن است به سرعت پاره شوند.

5) قبل از خرید، ابتدا مقیاس و اندازه خانه و فضایی را که قرار است مبلمان در آن جای بگیرد، در نظر داشته‌باشید. اگر فضای بزرگی برای چیدمان مبلمان چرم دارید، بهتر است که کاناپه‌های بزرگ را انتخاب کنید و بالعکس اگر فضای کوچکی دارید، توصیه می‌شود که از تک‌مبل‌های کوچک استفاده کنید چرا که مبلمان کوچک فضای کوچک را بزرگ‌تر نمایان می‌کند.

6) قبل از خرید کاناپه و مبل چرمی، رنگ زمینه و دکوراسیون خانه را به یاد داشته‌باشید تا بتوانید مبلمانی با رنگی هماهنگ و یا مکمل برای فضای مورد نظر خریداری کنید. معمولا چرم‌های بلوطی فضای بسیار زیبا و گرمی را به وجود می‌آورند و همچنین باعث می‌شوند که فضا بزرگ‌تر از آنچه که هست نمایان شود. معمولا چرم‌های بلوطی به راحتی با هر دکوری هماهنگی پیدا می‌کنند.

7) اگر قصد دارید برای اتاق نشیمن مبلمان بخرید، بهتر است کاناپه‌های بزرگ چرمی را انتخاب کنید چرا که لمیدن و استراحت کردن روی این سبک مبلمان به مراتب راحت‌تر از دیگر انواع مبلمان است.

8) اتاق نشیمن، فضایی است که اعضای خانواده بیشترین زمان خود را در آن سپری می‌کنند و به دلیل پرتردد بودن این فضا، کاناپه‌ای را انتخاب کنید که دارای چرم با کیفیت و بادوامی باشد تا دیرتر دچار فرسودگی و پارگی شود.

9) هنگام خرید، از فروشنده مبلمان سوال کنید که کالای مورد نظر دارای چه نوع چرمی است و نحوه نگهداری و مراقبت از آن چگونه است چرا که بسیاری از چرم‌ها دارای واکس روغنی مخصوص به خود هستند که در بیشتر فروشگاه‌ها همراه با کالای مورد نظر فروخته می‌شود.

                                                            صفحه 12


 

 

                                                         صفحه13


معمولا مبلمان به دوگروه مبل راحتی و مبل استیل یا مبل کلاسیک طبقه بندی می شود.مبل های راحتی معمولا تمام پارچه هستند و چوب و فلز در بدنه اصلی و رویه آن به کار نرفته است.مبل های استیل از آنجایی که رسمی تر و ترکیبی از چوب و پارچه هستند به نسبت پارچه مبل کمتری در آن به کار رفته است.از آنجایی که قسمت نشیمن مبل از پارچه است و پارچه مبل در واقع از بخش های اصلی مبلمان محسوب می شود.در خرید مبلمان دقت در نوع وجنس پارچه مبل بسیار امر مهمی می باشد.البته قبل از اینکه در نوع و جنس پارچه مبل دقت کنید بهتر است بدانید چه نوع مبلی مناسب خانه شما می باشد.

اگر در منزل شما,فرزند کوچک,سالمند یا فردی مبتلا به آسم و آلرژی زندگی می کند بهتر است مبلمانی بخرید که کمترین میزان پارچه در تولید آن به کار رفته باشد.گرد و غبار و آلودگی های غیر قابل تمیز کردن که روی پارچه ها می نشینند,می توانند زمینه حساسیت های تنفسی را در افراد بیشتر کند.در میان مبلمان موجود در بازار انواع پارچه های مبل با کیفیت و قیمت های متفاوت وجود دارد.روکش مبل می تواند هم از جنس پارچه باشد هم از جنس چرم.اگر دوست دارید مبلمانی داشته باشید که همیشه تمیز وبراق باشد,بهتر است مبل چرمی بخرید.چرم این مبل ها به راحتی قابل شست وشو هستند و با استفاده از روغن مخصوص شان هم کاملا برق می افتند و نو به نظر می رسند.نوع دیگر از پارچه مبل,پارچه مخملی مات و بدون پرز است که این نوع پارچه مبل برای خانه های بزرگ مناسب است.اگر در خانه فرزند کوچکی دارید,بهتر است رنگ پارچه مبلتان را از بین رنگهای چرک تابی مانند کاراملی یا فیلی انتخاب کنید تا در اثر شیطنت بچه ها مدام کثیف و نا مرتب به نظر نرسند.

به طور کلی پارچه های مبلی یا ساده هستند یا طرح دار.پارچه های ساده برای مبلمانی که قرار است در فضاهای کوچک ترچیده شوند,مناسب تر هستند و پارچه های طرح دار هم مناسب فضاهای باز و بزرگ است.شما می توانید برای شکستن فضا و روح بخشیدن به محیط خانه,مبلمانی ساده با کوسن های طرح دار یا بر عکس انتخاب کنید.

در بازار پارچه مبلمان مختلف وجود دارد,این پارچه ها از انواع ایرانی,چینی,ترک,ایتالیایی و…می باشد.پارچه مبل از جنس پارچه,چرم,کتان,پشم و…تهیه می شود.قطعا مبلمانی که از پارچه ترک و پارچه ایتالیایی تولید شده است برتری بیشتری نسبت به سایر مبلمان دارد.کیفیت پارچه این مبلمان بسیار بالا می باشد ار آنجایی که پارچه مبل ترک و ایتالیایی دارای نقش های خاص و با اصالت است کپی برداری از آن غیرممکن است.درست است که قیمت این مبلمان گران تر است اما با خرید این مبلمان می توانید بدون دغدغه از خراب شدن روکش مبل سالها از زیبایی,کیفیت و دوام پارچه مبلتان لذت ببرید.

کارهای موجود در نمایشگاه مبل سام اکسون اغلب از بهترین مبلمان برند ترک می باشد.و مبلمان کلاسیک مجموعه از انواع پارچه مبل ترک و ایتالیایی روکش شده است.اصالت و زیبایی در مبلمان کلاسیک این نمایشگاه به وضوح قابل درک و لمس می باشد.کیفیت و دوام این پارچه ها از ویژگی های مثبت برای خرید مبلمان می باشد.علاوه بر مبلمان کلاسیک,مبلمان راحتی نیز از پارچه مبل با کیفیت که ساخت کشور ترکیه است تولید شده است.اکثر این پارچه ها دارای خاصیت میکرولاین بوده که از نفوذ مایعات ریخته شده روی مبل جلوگیری می کند و این خاصیت باعث می شود مایع ریخته شده درون مبل نفوذ نکند همین امر باعث راحتی در نظافت مبلمان می شود.از خواص پارچه مبل ترک,پاک شدن بی نظیر آن می باشد.شما به راحتی با کمی شامپو فرش و اسفنج می توانید این مبلمان را همیشه تمیز نگه دارید.

در خرید مبلمان حتما به کیفیت وکشور تولید کننده پارچه مبل توجه کنید.خرید مبلمان با پارچه مرغوب شما را از تعویض سریع مبلمان ومتحمل شدن هزینه اضافی مصون می کند.

                                                          صفحه14


 

۱) کوسن‌ها، بالش‌های کوچک به اشکال گوناگون هستند که روی مبل‌های راحتی برای ایجاد راحتی بیشتر و زیباسازی فضا استفاده می‌شود.
۲) اگر کوسن‌ها را به‌رنگ طلایی انتخاب می‌کنید، بهتر است برای رومیزی جلوی مبل یا میزهای کناره، از همان پارچه استفاده کنید. این کار نشانگر حسن سلیقه شما است و هماهنگی زیادی در منزل به وجود می‌آورد.

درباره کوسن این نکات را به کار بگیرید
۳) کوسن‌هایی با طرح گلیم و گبه و آثار سنتی که اغلب رنگ‌های گرم دارند، روی کاناپه‌های مخمل و پارچه‌ رنگ گرم برای مثال قهوه‌ای و گل‌بهی و طلایی و زرشکی زیبا می‌شوند اما برای یک مبل مدرن سفید و آبی مناسب نیستند.
۴) اگر برای مبلمان استیل کوسن می‌خواهید، پارچه‌ای هماهنگ با رنگ مبل انتخاب کنید. نواردوزی و شرابه‌های ابریشمی چهار طرف فراموش نشود.
۵) کوسن‌های گران‌قیمت که سرمه‌دوزی دارند، می‌توانند مانند مبل، روکش پارچه‌ای داشته باشند. یک پارچه کمی گشادتر را برای این کوسن‌ها بدوزید.
۶) کوسن‌های پولیشی به طور معمول اشکال فانتزی مانند قلب و عروسک‌ دارند و در اتاق کودکان و اتاق نشیمن شلوغ جوان‌پسند استفاده می‌شوند، اما در تابستان به‌دلیل جذب گرما مناسب نیستند.
۷) اگر برای شما کوسنی زیبا هدیه آوردند مبارک باشد اما اگر در خانه مصرف کوسن ندارید، می‌توانید داخل آن را پر نکنید و از آن به عنوان رومیزی‌ کوچک استفاده کنید.
۸) کوسن‌ها اشکال و انواع مختلف دارند؛ از استوانه تا بالشتک مربع گرفته تا ابریشم و گلیم و سرمه‌دوزی و پولیشی ساده و گلدوزی حتی قلاب‌باقی. از خلاقیت‌تان استفاده کنید و کوسنی با طرح و نقش دلخواه خودتان طراحی کنید.
۹) کوسن زیبا است و اگر به جا استفاده شود، نشانگر سلیقه صاحبخانه‌ است اما اگر مبل خانه را دوست ندارید یا مبل شما کهنه است پولتان را خرج کوسن نکنید چون فقط چند روزی نگاهتان تازه می‌شود و باز ناراضی می‌شوید، اگر مبل را عوض کنید، راحت‌تر خواهید بود.

                                                          صفحه 15


 در هنگام تاسیس کارگاه باید دقت شود که کجا باید مغازه زد.کارگاه باید تا حد امکان در منطقه ای که رفتو آمد زیاد است بنا شود و این را در نظر باید گرفت که نباید به هیچ عنوان با رفت و امد های خود موجب آزار و اذیت عابران و دیگران شویم.همینطور به دلیل شلوغی کار در شبهای عید تا حد امکان باید مراعات کرد و در جایی کارگاه بزنیم که اطراف آن منزل مسکونی نباشد که با سرو صداهای دستگاه آنها اذیت شوند.همینطور مغازه ای که ما اجاره میکنیم مشکل ساختی نداشته باشد که بعدها به مشکل بخوریم.و حتما تجاری باشد.موقعی که ما کارگاه را افتتاح میکنیم در آغاز باید جواز کسب بگیریم تا از لحاظ قانونی مشکلی گریبان گیر ما نشود.و دیگر مغازه مورد نظر از لحاظ امکانات مثل برق و آب . گاز جدا باشد.تلفن به اون صورت در این کار نیازی نیست چون از همراه استفاده میشود.

کارگرها به سه دسته تقسیم میشوند:ساده-ماهر-نیمه ماهر.

در مورد کارگران نیز ما به 2 صورت کارگر داریم که هر کدام بسته به میل خود به یکی از این دو روش کار میکنند.یکی به صورت کنتورات میباشد ودیگری روزمزد.کارگری کنتورات کار میکند که سرعت عمل بالایی داشته باشد و کار را سریع جمع کند و مزد بهتری دریافت کند.کنتورات به این صورت است که بنا به نوع مبل یک قیمت میدهد و توافقی با صاحب کار خود قیمت براورد میکند.اما روزمزد هم بستگی به ماهر یا نیمه ماهر یا ساده بودن خود مزد میگیرد.و اکثرا رویه کوب ها در فصل هایی که کار کم است از روزمزدی استفاده میکنند چون از لحاظ اقتصادی به صرفه است.

خیاط مبل: فردی است که فقط کار خیاطی مبل را انجام میدهد که بسته به نوع فرد که دوخت و دوز سنگین انجام میدهد یا سبک!که البته اکثرا فقط در حد تشک . کوسن .راسته دوزی کار انجام میدهند که همین کار را خود رویه کوب انجام میدهد مگر اینکه به دلیل ازدحام کار خودش وقت نداشته باشد و مجبور به استخدام موقت یا کامل خیاط شود که این هم اکثرا به صورت دستی یا تکی تکی مزد دریافت میکند.

                                                          صفحه16


            (پایان پروژه تولید مبل)

       

       با تشکر از استاد ارجمند آقای هاشمی




:: موضوعات مرتبط: پروژه کارآفرینی , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : سجاد
تاریخ : دو شنبه 10 آذر 1398
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: